کد مطلب:280053 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:573

القاب و کنیتهای حضرت مهدی
(المحجة البیضا ج 4 ص 337 و یوم الخلاص ص 73):

و القابة المعروفة (ع) من الاخبار القدسیة، حجة الله، و المهدی و خاتم الأئمة، و منقذ الأمة و المنتظر و الباعث و الوارث و الخلف الصالح و القائم بالحق و المظهر للدین و الباسط للعدل و بقیة الله فی الأرض و صاحب الزمان و صاحب السیف و المنتظر لدولة الایمان.

و القاب معروف حضرت مهدی (ع) از اخبار قدسی: حجت الله و مهدی (ع) و خاتم امامان (ع) و نجات بخش امت، و كسی كه چشمها به راه اوست، و برانگیزاننده و وارث و جانشین شایسته و قیام كننده ی بحق و آشكار كننده ی دین و گسترش دهنده عدل و اثر باقی خدا در زمین و صاحب زمان (ص) و صاحب شمشیر و كسی كه همه چشم براه اویند برای دولت ایمان.

(یوم الخلاص ص 73):

و كناه (ع): ابوالقاسم و ابوعبدالله و ابوجعفر و ذوالاسمین و خلف محمد.. معه رایة الحق من تبعها لحق.

و كنیه حضرت: ابوالقاسم و ابوعبدالله و ابوجعفر و دارای دو اسم و جانشین محمد (ص)...پرچم حق با اوست هركس پیروی او كند بحق ملحق شود.



[ صفحه 122]



و القابه (ع): المنصور و الصاحب، و الحجة و الخالص، و صاحب الدار و صاحب الأمر، و المأمول و التالی، و النائب و البرهان، و الباسط و التائر، و المنتقم و المؤید، و السید، و الجابر و الخازن.

القاب حضرت: منصور و صاحب حجة و خالص، و صاحب خانه و صاحب امر و مورد آرزو و تابع و نائب و برهان بسط دهنده عدل (ع) و صاحب خون (ع) و انتقام گیر و تایید شده و سرور و جبران كننده و نگهبان است.

(اثبات الهداة ج 3 ص 601 و كشف الغمه ج 2 ص 471 و عقدالدرر ص 31):

عن حذیقة قال: قال رسول الله (ص): لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد لبعث الله فیه رجلا اسمه اسمی و خلقه خلقی، یكنی اباعبدالله.

بنقل از حذیفه (رض) گفت: حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: اگر از دنیا جز یك روز باقی نمانده البته خدا در آنروز مردی را برمی انگیزد كه اسم او اسم من و اخلاق او اخلاق من و كنیه اش ابوعبدالله باشد.

(عقدالدرر ص 32):

عن حذیفة (رض) عن رسول الله (ص) انه قال: لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد لبعث الله فیه رجلا اسمه اسمی و خلقه خلقی، یكنی اباعبدالله یبایع له الناس بین الركن و المقام یرد الله به الدین و یفتح له فتوح فلا یبقی علی وجه الارض الا من یقول: لا اله الا الله. فقام سلمان، فقال: یا رسول الله من ای ولدك؟ قال: من ولد ابنی هذا و ضرب بیده علی الحسین.

بنقل از حذیفه (رض) از رسول خدا (ص) فرمود: اگر از دنیا تنها یك روز باقی ماند خدا در آن روز مردی را مبعوث فرماید كه اسم او اسم من و اخلاق او اخلاق من و كنیه اش ابوعبدالله باشد مردم در میان ركن و مقام با او بیعت كنند خدا بوسیله او دین را برگرداند فتحهای بسیاری برای او باشد بر روی زمین كسی باقی نماند جز آنكه «لا اله الا الله» گوید، سلمان (رض) برخاست و عرض كرد: یا رسول الله (ص) از كدام



[ صفحه 123]



فرزندت باشد؟ فرمود: از فرزندان این پسرم و دست مبارك را بر حضرت امام حسین (ع) نهاد.

(اثبات الهداة ج 3 ص 509):

عن داود بن غسان البحرانی قال: قرأت علی ابی سهل اسمعیل بن علی النوبختی قال ولد م ح م د بن الحسن بن علی بن محمد بن علی الرضا (ع) ولد بسامرا سنة ست و خمسین و مائتین امه صیقل و یكنی اباالقاسم بهذه الكنیة اوصی النبی (ص) قال: اسمه اسمی: و كنیته كنیتی و لقبه المهدی هو الحجة و هو المنتظر و هو صاحب الزمان. الحدیث.

بنقل از داود بن غسان بحرانی گفت: بر ابی سهل بن علی نوبختی خواندم گفت: م ح م د بن حسن بن علی الرضا صلوات الله علیهم در سامرا به سال دویست و پنجاه و شش متولد شد مادرش صیقل و كنیه اش ابوالقاسم است كه این كنیه را رسول خدا (ص) وصیت كرد و فرمود: اسم او اسم من و كنیه اش كنیه من و لقبش مهدی (ع) است و او است كه چشم ها براه او است و او صاحب الزمان (ع) باشد.

(كمال الدین و تمام النعمة ص 385):

زیدبن علی عن جعفر بن محمد عن ابائه (ع) قال: قال رسول الله (ص) ابشروا ثم ابشروا ثلث مرات انما مثل امتی كمثل غیث لا یدری اوله خیر ام اخره انما مثل امتی كمثل حدیقة اطعم منها فوج عاما ثم اطعم منها فوج عاما لعل آخرها فوجا ان یكون اعرضها بحرا و اعمقها طولا و فرعا و احسنها حبا و كیف تهلك امة انا اولها و اثنی عشر من بعدی من السعداء و اولی الالباب و المسیح بن مریم اخرها و لكن یهلك بین ذلك (نطح خ ل) الهرج لیسوا منی و لست منهم.

زیدبن علی از حضرت امام صادق (ع) از پدران بزرگوارش فرمود: حضرت رسول اكرم (ص) سه بار فرمود: شما را مژده و بشارت باد همانا مثل امت من مثل باران است دانسته نمی شود كه اولش یا آخرش خیر است همانا مثل امت من مثل باغی است كه



[ صفحه 124]



در سالی گروهی از آن می خورند و بهره ور می شوند و گروهی دگر در سالی دگر شاید قومی كه بعد آیند از حیث عرض و طول عمیق تر باشند و شاخه های نیكوتری داشته باشند و چگونه امتی هلاك شود كه من در اولش باشم و دوازده تو (امام) از سعیدان و خردمندان و مسیح عیسی بن مریم (ع) در آخرش باشند ولی هلاك می شوند در این میان مردم در هرج و مرج كه آنها از من نیستند و من نیز از آنها نیستم.

(كمال الدین و تمام النعمه ص 398):

عن زید بن علی بن الحسین بن علی ابیه علی بن الحسین عن ابیه الحسین بن علی (ع) قال قال رسول الله (ص): كیف تهلك امة انا و علی و احد عشر من ولدی اولوالباب الایات اولها و المسیح بن مریم اخرها و لكن یهلك بین ذلك من لست منه و لیس منی.

بنقل از زید بن علی بن الحسین بن علی از پدر بزرگوارش حضرت امام سجاد (ع) از پدر بزرگوارش حضرت امام حسین بن علی صلوات الله و سلامه علیهم فرمود: رسول خدا (ص) فرمود: چگونه هلاك شود امتی كه من و علی (ع) و یازده فرزندم (ع) كه همه صاحبان عقل و بینش باشد در اولش و مسیح بن مریم (ع) در آخرش باشیم ولی در میان آن كسانی بهلاكت رسند كه نه من از آنها و نه آنها از من باشند.

(اثبات الهداة ج 3 ص 447):

عن عمر بن زاهر عن ابیعبدالله (ع) قال: سأله رجل عن القائم یسلم علیه بامره المؤمنین؟ قال: لا ذاك اسم سمی الله به امیرالمؤمنین لم یسم به احدا قلبه و لا یسمی بعده الا كافر قبل: جعلت فداك كیف یسلم علیه؟ قال: یقولون: السلام علیك یا بقیةالله، ثم قرأ «بقیة الله خیر لكم ان كنتم مؤمنین».

بنقل از عمر بن زاهر از امام صادق (ع) مردی درباره ی حضرت قائم (ع) پرسید كه آیا در مقام خطاب و سلام او را امیرالمؤمنین (ع) گویند؟ فرمود: نه امیرالمؤمنین (ع) نامی



[ صفحه 125]



است كه خدا علی (ع) را بدان نامیده و هیچكس نه پیش از آن و نه پس از آن نام كسی نبوده مگر شخص كافر عرض كرد: فدایت شوم پس چگونه به مهدی (ع) سلام گویند؟ فرمود: گویند: سلام بر تو ای بقیة الله سپس حضرت آیة شریفه «بقیة الله برای شما بهتر است اگر مؤمن باشد» قرائت فرمود.

(اثبات الهداة ج 3 ص 481 و بحار ج 51 ص 161):

عن احمد بن اسحاق بن سعد قال: سمعت ابامحمد الحسن بن علی العسكری (ع) یقول: الحمد لله الذی یخرجنی من الدنیا حتی ارانی الخلف من بعدی، اشبه الناس برسول الله (ص) خلقا و خلقا یحفظه الله تبارك و تعالی فی غیبته ثم یظهره فیملاء الأرض عدلا و قسطا كما ملئت جورا و ظلما.

بنقل از احمد بن اسحق بن سعد گفت: از حضرت امام ابومحمد حسن بن علی العسكری (ع) شنیدم می فرمود: حمد و ستایش خدای را كه مرا از دنیا خارج نفرمود تا به من نشان داد جانشین پس از مرا كه شبیه ترین مردم به حضرت رسول اكرم (ص) در اخلاق و خلقت است خدای تبارك و تعالی در غیبت حفظش فرماید سپس ظاهرش می كند و زمین را پر از عدل و قسط نماید همچنانكه پر از ظلم و جور شده باشد.

(بحار ج 51 ص 30 و اثبات الهداة ج 3 ص 527):

عن ابی عبدالله (ع) قال: اذا قام القائم دعا الناس الی الاسلام جدیدا و هداهم الی امر قد و ثر و ضل عنه الجمهور و انما سمی المهدی مهدیا لقیامه بالحق.

امام صادق (ع) فرمود: وقتی كه قائم (ع) قیام كند مردم را به اسلام جدید دعوت كند و آنان را به امری كه جمهور مردم از آن گمراه مانده اند رهبری نماید و از آن جهت حضرت مهدی (ع) نام گرفت كه قیام بحق فرماید.

(بحار ج 51 ص 30):

و الظاهر ابومحمد علیه السلام: حین ولد الحجة: زعم الظلمة انهم یقتلوننی لیقطعوا هذا النسل فكیف رأوا قدرة الله و سماه المؤمل.



[ صفحه 126]



امام عسكری (ع) موقعی كه حجت (ع) متولد شد فرمود: ظالمان پنداشتند كه مرا می كشند تا این نسل پاك را از میان ببرند پس قدرت خدا را چگونه دیدند؟ و او را مؤمل یعنی آرزو و امید مردم نامید.



[ صفحه 127]